Tietokone-lehti 1/2005

Korttelinörtit

Tietotekniikkaa on nykyisin paljon helpompi käyttää kuin kymmenen vuotta sitten. Enää ei tarvitse tuskailla dos-komentojen, ylämuistialueen optimoinnin tai lisäkorttien vaatimien keskeytysten kanssa.

Pc-ongelmien tilalle ovat tulleet uudenlaiset murheet. Esimerkiksi netistä tullut haittaohjelma saattaa sotkea koneen niin pahasti, ettei sillä pääse enää mihinkään ja sähköpostikin lakkaa kulkemasta.

Kun ihminen sairastuu, tarvitaan lääkäriä. Sairastunut kone puolestaan tarvitsee osaavaa mikrotukea.

Lääkäreillä ja mikrotukihenkilöillä on paljon yhteistä. Jos suvussa on lääkäri, häntä vaivataan kursailematta kysymyksillä ja avunpyynnöillä. Töitä piisaa myös suvun tarvitsemien lääkereseptien kirjoittamisessa.

Mikrotukihenkilön kohtalo on samanlainen. Sukulaisista ja naapureista löytyy aina pulaan joutuneita henkilöitä, joiden kone kaipaisi säätämistä ja ohjelmat asentamista. Ainoa helpotus on siinä, ettei mikrotukihenkilölle yleensä soiteta keskellä yötä.

Toisaalta mikrotukihenkilö ei myöskään voi neuvoa ottamaan kaksi aspiriinia ja soittamaan aamulla uudelleen. Korkeintaan hän voi neuvoa vetämään töpselin ja nettikaapelin seinästä.

Ero mikrotuen ja lääkärin välillä on siinä, että vaikka tuttavapiirissä ei olisi lääkäriä, apu löytyy aina terveyskeskuksesta tai lääkäriasemalta.

Mikrotuen tarvitsija on paljon huonommassa asemassa.

Sormi tietokoneen suussa?

Apua tarvitsevalle kotikäyttäjälle suositellaan usein maksullisia puhelinneuvontapalveluita, mutta niiden hyöty on kyseenalainen. Eurot menevät helposti hukkaan, sillä maallikko ei osaa vastata täsmällisesti kysymyksiin eikä toteuttaa saamiaan ohjeita. Auttaisi paljon, jos neuvoja näkisi koneen ja pääsisi itse näpelöimään sitä.

Toinen yleinen ohje, jonka pulaan joutunut käyttäjä saa, on kysyä apua netistä. Mutta milläs kysyt, jos kone on sekaisin, eikä sillä pääse nettiin? Usein ongelman kuvaaminen sanallisesti on liian mutkikasta tai käyttäjä ei osaa toimia saamiensa ohjeiden mukaisesti?

Netin keskustelualueet ovat oivia paikkoja vertaistuelle, mutta avun saaminen on kiinni alueen muista kirjoittajista. Parhaassa tapauksessa kysyjä saa vastauksen henkilöltä, joka on itse taistellut saman asian parissa ja ratkaissut sen.

Pahimmillaan kysyjä palkitaan solvauksilla ja herjoilla, kun hän on erehtynyt käyttämään vääriä termejä tai kysymään jotain typerää.

Viimeinen vaihtoehto on viedä kone huoltoon, mutta ison koneen raahaaminen huoltoon ei ole helppoa ainakaan vanhemmalle henkilölle. Korjausta odottavan aika käy pitkäksi, jos huoltoon kuluu parikin viikkoa.

Lisäksi tietokonehuollot toimivat varsin suoraviivaisesti: niiden tehtävänä on korjata laitevikoja, ei softa-asennuksia. Ellei koneesta löydy fyysistä vikaa, levy alustetaan ja Windows asennetaan uudelleen.

Hyvästi työtiedostot ja itse asennetut sovellukset.

Ratkaisu: korttelinörtit

Vielä omassa lapsuudessani lääkäreillä oli tapana tehdä kotikäyntejä. Nyt olisi aika palauttaa tämä käytäntö tietotekniikan maailmaan. Tarvittaisiin palvelu, johon pulaan joutunut voisi soittaa ja saada jonkun tulemaan kotiinsa katsomaan konetta. Mutta mistä tällaista apua voisi kysyä?

Turun ammattikorkeakoulu on pyörittänyt kansalaisen mikrotuki -nimistä palvelua, joka vastaa ilmaiseksi kansalaisten it-ongelmiin sähköpostilla ja puhelimitse arkisin kello 15–18. Koneen voi myös tuoda paikan päälle katsottavaksi, mutta kotikäynteihin opiskelijoiden mikrotuen resurssit eivät riitä.

Entä kaupalliset palvelut? Pikainen nettihaku antoi tulokseksi useita mikrotukea tarjoavia yrityksiä. Niiden palvelut on kuitenkin suunnattu yrityksille ja hinnoittelu on sen mukaista. Vain muutama yrittäjä ilmoitti palvelevansa myös lähiseudun kotitalouksia.

Kotiin tulevalle mikrotuelle olisi taatusti kysyntää, mutta sen bisnesmalli on kieltämättä hankala. Henkilökohtainen palvelu, joka edellyttää liikkumista autolla paikasta toiseen, on Suomessa kallista.

Lisäksi on vaikea etukäteen tietää, miten suuritöisestä ongelmasta on kyse. Viruksen saastuttaman koneen puhdistus saattaa onnistua yhden ohjelman ajamisella, mutta jos kone on pahasti sekaisin, työhön saattaa kulua kokonainen työpäivä.

Omanörtti tekee kotikäynnin

On aika lanseerata korttelinörtin käsite. Hän on tietotekniikkaa tunteva henkilö – opiskelija, työtön tai eläkeläinen – joka haluaa ansaita hieman rahaa ja hyödyntää it-osaamistaan. Hänellä on aikaa tulla kotiin ja laittaa kone kuntoon pientä korvausta vastaan.

Paikallisia nörttejä löytyy kaikkialta. Ongelmana on vain saada kysyntä ja tarjonta kohtaamaan. Piirinörteillä ei ole varaa mainostaa itseään, joten jonkun pitäisi kerätä nettiin rekisteri, josta lähiseudun osaajat yhteystietoineen löytyisivät helposti.

Ruohonjuuritason ongelmat jäävät liian usein hienojen tietoyhteiskuntavisioiden alle. Olisiko siis tässä sopiva hanke valtion tietoyhteiskuntaprojekteihin, vai sopisiko tehtävä paremmin kansalaisopistoille, harrastekerhoille tai vaikka kirjastoille?

<takaisin