Tietokone-lehti 4/2005

Luottamus ja luottokortti

Sähköisestä kaupankäynnistä on tullut arkipäivää, sillä lähes 1,5 miljoonaa suomalaista on ostanut jotain netistä. Yhdysvalloissa nettikaupan osuus on jo seitsemän prosenttia kaikesta maan vähittäiskaupasta.

Luvut eivät ole yllätys. Viime vuosituhannen loppuvuosina tehdyt ennusteet nettikaupan kasvusta ovat pitäneet hyvin paikkansa.

Laajakaistan nopea yleistyminen on antanut lisävauhtia kaupalle. Ostaminen on mukavampaa, kun sivut latautuvat nopeasti eikä tarvitse laskea netissä kulutettuja minuutteja.

Lopullinen niitti nettikaupan menestykselle ovat olleet siitä saadut hyvät kokemukset. Alkuaikojen pelottelusta huolimatta luottokortin käytössä ei ole vaaraa, ja tavarat tulevat luotettavasti kaukaisistakin maista.

Kyse on luottamuksesta

Kaupankäynti pohjautuu luottamukseen, tapahtuipa se sitten netissä tai oikeassa kaupassa. Nettikaupassa luottamuksen rakentaminen on vaikeampaa, koska fyysisiä puitteita tai pitkää historiaa ei ole.

Toistuvista virus- ja hakkeriuutisista huolimatta suomalaiset luottavat verkossa asiointiin. Tästä saamme kiittää pankkeja, jotka omalla toiminnallaan ovat osoittaneet, miten rahan siirrosta verkossa voidaan tehdä turvallista. Suomalaisista 90 prosenttia pitää nettipankkia turvallisena.

Luottokortin käyttöön netissä suhtautuu epäilevästi kolmasosa surffaajista. Epäilijöiden määrä voisi olla suurempikin, kun muistaa miten vajaat kymmenen vuotta sitten Luottokunta kielsi käyttämästä korttia netissä ja pelotteli sen turvariskeillä.

Tänään tiedämme paremmin. Luottokortilla ostaminen on osoittautunut turvalliseksi, ja asiakkaan kannalta se on yleensä paras maksutapa – saahan siinä maksuaikaa, ja jos toimitettu tavara ei vastaa tilausta, laskun voi riitauttaa ennen maksamista.

Ilahduttavaa on sekin, että yhä useampi kotimainen verkkokauppa kelpuuttaa maksuvälineeksi sekä pankkimaksun että luottokortin.

Rekisteröidy, rekisteröidy...

Olen asioinut ahkerasti verkkokaupoissa kymmenen vuoden ajan. Kertaakaan en ole saanut väärää tavaraa tai ylisuurta laskua. Kerran sama tuote on tullut kahdesti, mutta syynä saattoi olla oma näppihäiriö.

Kaupat ovat kehittyneet oikeaan suuntaan, mutta silti aina joskus törmää kummallisuuksiin. Varsinkin kotimaiset nettikaupat vaativat asiakasta rekisteröitymään. On valittava käyttäjätunnus ja keksittävä salasana, jotta ylipäätänsä pääsisi ostamaan.

Jatkuva rekisteröityminen käy ostajan hermoille ja vie turhaan aikaa. Luottokortilla ostettaessa myyjä haluaa ehkä varmistaa, että kortin numero täsmää henkilön nimeen ja kotiosoitteeseen, mutta tiedothan ilmoitetaan joka tapauksessa toimitusosoitteen yhteydessä.

Jos kauppiaat kuvittelevat, että pakollisella rekisteröitymisellä saadaan aikaan pysyvä asiakassuhde tai kerättyä sähköpostiosoite jälkimarkkinointia varten, he erehtyvät. Paras keino saada asiakas palaamaan on tehdä ostamisesta helppoa ja nopeaa.

Ei kaupassakaan tarvitse kertoa henkilötietojaan, maksuväline riittää. Miksi nettikaupassa pitäisi?

Huvittava ongelma sattui Netanttilan dvd-ostoksilla. Sinne rekisteröityessä pitää kertoa jopa syntymäaika, jonka tietenkin valehtelin. Anttilan ei tarvitse tietää koska olen syntynyt.

Yrittäessäni ostaa kahta Aliens-elokuvaa kauppa kysyi henkilötunnukseni varmistaakseen, että olin täyttänyt 18 vuotta. Ilmoitin oikean tunnuksen, mutta jostain syystä kauppa piti minua alaikäisenä ja kieltäytyi myymästä elokuvia.

Ja minä kun kävin katsomassa Alien-elokuvan paikallisessa elokuvateatterissa 19. marraskuuta 1979, jolloin kauppapaikan tehnyt koodaaja ei varmaan ollut vielä syntynytkään.

No, onneksi samat elokuvat löytyivät helposti toisesta kaupasta, eikä siellä yritettykään kikkailla henkilötunnuksella.

Huijareita liikkeellä

On varmaa, että huijarien määrä lisääntyy myös nettikaupassa. Tarkkana kannattaa olla, sillä huijaukset koskevat myös meitä suomalaisia.

Hiljattain Espanjasta käsin toimiva sivusto tarjosi suomalaisille ilmaisia autoja, joiden käyttö olisi rahoitettu yritysten mainoksilla. Nyt osoitteessa www.ilmainenauto.com on enää yrityskaupasta kertova tekstisivu.

Osoitteessa www.cbr-yritys.com toimii kalliita digikameroita tuntuvilla alennuksilla myyvä liike, joka englanninkielisillä sivuillaan kertoo olevansa "Finnish retailer" ja väittää toimittavansa tilatut kamerat Suomesta.

Epäilysten pitäisi herätä jo tässä vaiheessa, sillä Suomea tuskin tunnetaan maailmalla edullisena ostopaikkana.

Yritys ilmoittaa etusivulla osoitteekseen Simonkadun Helsingissä. Kyseisessä osoitteessa toimii kuitenkin Suomen asianajajaliitto.

Verkkokaupan taustoista saa yleensä käsityksen tutkimalla sen domainin rekisteröintitietoja, mutta cbr-yritys.com on käyttänyt hämärää välittäjää, joka ei näytä niitä ulospäin.

Lopullinen varmuus huijauksesta saadaan maksutavoista kertovalla sivulla. Yritys selittää, että koska se myy vain kallisarvoisia tavaroita, maksuvälineeksi käy vain Yhdysvaltoihin osoitettu rahansiirto.

Luottokortteja kauppa ei kelpuuta lainkaan.

Ei luottokorttia, ei luottamusta.

<takaisin