Tietokone-lehti 9/2006

Huvia ja hyötyä gps:stä

Monista uusista teknologioista satelliittipaikannus eli gps on ehdoton suosikkini. Harva keksintö on tuottanut yhtä paljon huvia ja hyötyä kuin se.

Yhä nopeammat tietokoneet, 3g-puhelimet, digikamerat ja mp3-soittimet ovat sinällään kivoja, mutta ne ovat kuitenkin vain parannuksia aiempaan tekniikkaan. Kaikkialla maailmassa toimiva paikannustekniikka on jotain ihan uutta.

Tarkkaan ottaen gps ei ole mikään uusi keksintö, sillä paikannussignaalia lähettävät satelliitit ammuttiin avaruuteen jo 17 vuotta sitten. Itse tilasin ensimmäisen Garmin-vastaanottimen verkkokaupasta vuonna 1996.

Kuitenkin vasta parin viime vuoden aikana gps on tehnyt todellisen läpimurron. Siitä on tullut kuluttajatuote, jolloin myös palvelumarkkinat ovat käynnistyneet. Garminin pörssikurssi on kaksinkertaistunut vuodessa ja viisinkertaistunut neljässä vuodessa.

Pelkästään hyviä puolia

Gps osoittaa, miten kauan uuden tekniikan läpimurtoon kuluu aikaa silloinkin, kun sen edut ovat kiistattomia ja sovelluskohteet liki rajattomia.

On vaikea keksiä toista tekniikkaa, joka hyödyttäisi yhtä laajasti eri aloja. Paikannus auttaa ihmisiä löytämään perille ja välttämään ruuhkia, jolloin turha ajaminen vähenee. Ajankäyttö tehostuu, samalla kun bensaa ja ympäristöä säästyy.

Lentokoneet ja laivat voivat gps:n varassa liikkua turvallisesti huonoissakin sääoloissa. Pienveneilijöiden ja ilmailijoiden käytössä gps on pelastanut lukuisia ihmishenkiä.

Usein uusi tekniikka tuottaa kielteisiä lieveilmiöitä. Gps:n tapauksessa niitä on vaikea löytää. Kaikki tuntuvat olevan voittajia.

Jos gps olisi yhden ihmisen keksintö, se olisi eittämättä Millennium-teknologiapalkinnon arvoinen.

Monenlaista käyttöä

Gps kehitettiin alunperin sotilaskäyttöä varten ja siviilien näkemän signaalin tarkkuutta heikennettiin tarkoituksellisesti. Vasta keväällä 2000 Yhdysvaltain presidentti Bill Clinton määräsi heikennyksen lopetettavaksi, mikä osaltaan auttoi kaupallisten markkinoiden syntyä.

Moni sotilastekniikka on myöhemmin levinnyt siviilimarkkinoille. Gps osoittaa, miten kaupalliset markkinat voivat hyödyttää kehittäjää enemmän kuin tekniikan tuoma sotilaallinen etu.

EU on oivaltanut saman. Eurooppalaisen Galileo-järjestelmän satelliitteja lähetetään parhaillaan avaruuteen ja palvelun pitäisi olla käynnissä parin vuoden kuluessa.

Ensiksi gps:ää alkoivat hyödyntää ammattiliikenne sekä luonnossa liikkuvat retkeilijät. Kiinteästi autoon asennetut, äänellä opastavat navigaattorit ilmestyivät runsas kymmenen vuotta sitten. Tänään navigaattori mahtuu taskuun ja laitteen muistikortilla voi olla koko Euroopan kartat.

Suurin hyöty navigaattorista saadaan liikuttaessa yksin vieraassa ympäristössä. Ilman sitä autoilu ja hotellin löytäminen vieraassa maassa olisivat yhtä tuskaa. Navigaattori antaa yksin liikkuvalle mahtavan vapauden ja turvallisuuden tunteen.

Lisäksi gps-laite paljastaa, jos taksi yrittää huijata turistia pidentämällä matkaa tarpeettomilla mutkilla.

Olen käyttänyt gps:ää myös lentomatkustajana. Paljain silmin on vaikea tunnistaa alhaalla näkyviä kaupunkeja tai muita maamerkkejä. Gps näyttää heti, mistä on kyse, ja tuo siten uutta sisältöä tuttuihinkin lentoihin.

Esimerkiksi taannoisella Saksan-lennolla oli hauska katsella, miten ohitimme Mulkwitzin pikkukaupungin. Samoin koneen odotuskuviot Heathrowin edustalla olivat mielenkiintoista seurattavaa.

Gps:n käyttö edellyttää ikkunapaikkaa, jotta signaali kuuluisi. Onneksi käyttö matkustamossa on nykyään sallittu nousuja ja laskuja lukuun ottamatta. Vielä muutama vuosi sitten laite oli kiellettyjen listalla.

Uusin gps-sovellus on nopeuskameroista varoittaminen. Tutkanpaljastimet on kielletty lailla, mutta monikäyttöisiä gps-laitteita ei voi kieltää. Staattisiin kameroihin perustuvan nopeusvalvonnan hyöty on muutenkin kyseenalainen. Päättäjien halu korvata oikeat poliisit teknisellä valvonnalla joutaakin epäonnistua.

Gps kännykkään?

Jostain syystä matkapuhelimet ovat jääneet sivuun gps-kehityksestä. Puhelimiin on kyllä lisätty kaikenlaisia toimintoja taskulampusta aina kameraan ja televisioon asti, mutta paikannusta on tuskin yhdessäkään.

Suomalainen Benefon erikoistui gps-kännyköihin jo vuosituhannen vaihteessa. Ilmeisesti aika tai bisnesmalli ei ollut vielä kypsä, sillä yritys ajautui talousvaikeuksiin eikä mikään suurista kännykkävalmistajista ominut Benefonin ideoita. Nyt uusi malli, Twig, on vihdoin luvassa.

Karttanavigaattorin saa nykyisin melkein mihin tahansa matkapuhelimeen, mutta sen vaatima erillinen gps-vastaanotin on kömpelö ratkaisu. Vastaanotin unohtuu ottaa mukaan tai akku tyhjenee. Lisäksi se varaa Bluetooth-yhteyden, joten ainakaan Nokian matkapuhelimissa ei voi käyttää langatonta hands-freetä samanaikaisesti.

Toivottavasti jonakin päivänä kaikki kännykät sisältävät gps-vastaanottimen. Tekstiviestien ohella käyttäjät voivat nähdä toistensa sijainnin kartalla ja jäljittää esimerkiksi autonsa tai koiransa, joissa niin ikään on pieni vastaanotin ja gprs-lähetin. Hätäpuhelun mukana voidaan välittää tarkka sijaintitieto. Ja niin edelleen.

Olemme nähneet vasta esimakua siitä, mikä jatkossa on mahdollista ja arkipäiväistä.

<takaisin