Tietokone-lehti 2/2007

Iphone, suljettu taikapuhelin

Pakko myöntää, mutta 2000-luku on ollut todellinen pettymys. Ei lentäviä autoja, ei kotirobotteja, ei puhetta ymmärtäviä koneita -- ei mitään sellaista, mitä aikanaan ennustettiin.

Tekninen kehitys on ollut suorastaan tylsää. Uusissa laitteissa on kyllä entistä enemmän nopeutta, toimintoja ja painikkeita, mutta mitään todella uutta ei tällä vuosituhannella ole nähty.

Kunnes vihdoin 9. tammikuuta 2007 Apple esitteli ensimmäisen aidon 2000-luvun laitteen: Iphonen.

Puhelin tulevaisuudesta

Puhelin, jossa on vain yksi painike ja suurikokoinen kosketusnäyttö, on tuttu monista tieteiselokuvista. Iphone on juuri sitä, mitä 2000-luvulta odotettiin.

San Franciscon julkistustilaisuudessa Iphone muistutti enemmän taikuutta kuin perinteistä puhelinta. Steve Jobsin käsissä kuvat liikkuivat kuin itsestään, toiminnot ilmestyivät tarvittaessa ja sovellukset putkahtivat esiin kuin taikaiskusta.

Kaikki tämä sormilla ohjaten, ilman valikkoja, komentoja tai painikkeita.

Jobsin suorittama tuote-esittely jää tekniikan historiaan. Tuskin koskaan yleisö on ollut yhtä ällistynyt ja haltioissaan uuden laitteen edessä.

Vihdoinkin se on tapahtunut: 2000-luku on oikeasti alkanut.

Jobsin huikaisevassa tuote-esittelyssä oli vain yksi puute. Odotin koko ajan, milloin tavallinen äänipuhelu vaihtuisi kuvapuheluksi.

Videopuhelua ei koskaan tullut, sillä puhelimen kamera on pohjassa ja tarkoitettu vain digivalokuvien ottamiseen. Tällaisessa laitteessa videopuhelut ovat must. Ne taas edellyttävät toista kameraa.

Rohkeutta ja markkinointia

Applella on selvästi vielä oppimista puhelinten suunnittelussa. Ensimmäiseksi malliksi Iphone on kuitenkin hämmästyttävä.

Pelkkien demojen perusteella voi vain arvailla, miten hyvin puhelin toimii todellisessa käytössä. Akun kestävyys ja Suomen pakkaset tulevat varmasti aiheuttamaan ongelmia. Miten sormikäyttöliittymä sujuu autoa ajaessa? Miten puhelin toimii talvipakkasella rukkaset kädessä?

Oli toimivuus millainen tahansa, Applea on pakko ihailla. Muista poiketen sillä on rohkeutta hylätä vallitsevat normit ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Epäilemättä Nokian tuotekehitysosasto on kokeillut vastaavia ideoita, mutta niitä ei ole rohjettu tuotteistaa markkinoille asti.

Apple on oikeassa väittäessään, että älypuhelimissa on liikaa vaikeasti käytettäviä toimintoja. Puhelimet on suunniteltu enemmänkin insinöörien kuin käyttäjien ehdoilla. Uutta on rakennettu vanhan päälle ilman, että kukaan olisi ajatellut perustusten kestävyyttä.

Puhelinvalmistajien ja operaattorien vakiintuneet leirit ovat halvaannuttaneet todellisen tuotekehityksen. Hyvä esimerkki on Iphonen visuaalinen puheposti, joka on loistava ominaisuus, mutta edellyttää muutoksia myös operaattorin järjestelmiin.

Paraskaan innovaatio ei yksin riitä. Markkinointi on vähintään puolet kokonaisuudesta. Tässä suhteessa Applen markkinointikoneisto on ainutlaatuinen. Se pystyy muuttamaan tavallisen, muiden keksimän mp3-soittimen uutuudeksi, joka on yhtä aikaa vallankumouksellinen ja cool, ja saa amerikkalaiset huutamaan wow.

Eikä ihme, sillä Applella on suora yhteys maailman kaikkiin mainosihmisiin. He kaikki käyttävät Macejä.

Suljettu 2000-luku?

Iphonen hienoudessa on yksi särö: se on Applen muiden tuotteiden tapaan suljettu ympäristö. Laitteet, ohjelmat ja palvelut tulevat yhdeltä valmistajalta: Applelta.

Asiakas, joka valitsee Ipod-soittimen, voi ostaa siihen musiikkia vain Applen omasta verkkokaupasta. Apple rahastaa kaikkia ja kaikesta. Muiden valmistajien pitää maksaa rojalteja jopa siitä hyvästä, että saavat tehdä Ipodiin lisälaitteita.

Ei ole sattumaa, että Jobs näytti Iphone-demossa pätkää Pirates of the Caribbean -elokuvasta. Elokuva on Disneyn tuotantoa ja Jobs on Disneyn suurin henkilöomistaja. Seitsemän prosentin osuus yhtiöstä on miljardien arvoinen.

Jobs totisesti tietää, miten laitteet valjastetaan sisältömyynnin palvelukseen. Steve Jobsin rinnalla rahojaan hyväntekeväisyyteen lahjoittava Bill Gates näyttää pyhäkoululaiselta.

Millä tahansa muulla alalla Applen monopolia pidettäisiin härskinä. Ellei Applen pr-koneisto olisi niin mahtava, menettely kääntyisi helposti yhtiötä vastaan. Niinhän Microsoftillekin kävi.

Koska Iphone on suljettu ympäristö, Apple on tehnyt ostamisen helpoksi. Kaikki on valmiina ohjelmia ja operaattoria myöten. Jos ne eivät kelpaa, omapa on vikasi. Hanki tavallinen puhelin.

Jobs osaa tämän pelin. Hänen mielestään puhelimesta ei voi tehdä avointa, koska silloin se ei enää toimisi luotettavasti. Uskokoon ken haluaa.

Pc-maailmassa avoimuus on ollut keskeinen opinkappale jo 25 vuotta. On uskottu, että avoin ympäristö lisää tuotteen arvoa, sillä lisääntynyt kilpailu synnyttää uusia ideoita ja palveluita.

Ehkä Jobs onkin oikeassa ja kaikki muut väärässä. Ehkä avoimuus kiinnostaa enemmän insinöörejä kuin käyttäjiä.

Ehkä avoimuuden kulta-aika päättyi viime vuosituhannelle. Tämän päivän käyttäjä on kypsynyt ongelmiin ja haluaa vain, että kaikki toimii mahdollisimman helposti ja luotettavasti.

Jos suljettu ympäristö toimii paremmin, olkoon siis niin.

Ainakin Ipod-asiakkaat ja Mac-käyttäjät ovat pahuksen tyytyväisiä.

<takaisin