Tietokone-lehti 3/2010

Google, uusi Microsoft

Vieläkö muistat Microsoftin? Sen mahtavan ja vihatun yhtiön, joka hallitsi Windowsia ja sitä kautta elämäämme 1990-luvulla. Moni toivoi, että jonain päivänä Microsoftin valta-asema murentuisi ja jokin toinen yritys ottaisi sen paikan teknisen kehityksen kärjessä.

Nyt tuo aika on koittanut. Google on täällä. Mutta miksi uusi tulokas näyttää jopa pahemmalta kuin Microsoft 15 vuotta sitten?

Microsoftin tähti on hyvää vauhtia hiipumassa. Sen nettipalvelut ovat jääneet pahasti Googlen jalkoihin. Kuvaavaa on, ettei kukaan enää tunnu käyttävän Hotmailia. Vaikka Microsoftilla oli kymmenen vuoden etumatka, Googlen Gmail kuroi sen umpeen muutamassa vuodessa. Hakukoneissa Microsoftista ei ole koskaan ollut edes kunnon vastusta.

Mobiilitekniikassa Microsoftin menestys on vuosien yrityksestä huolimatta jäänyt vaatimattomaksi. Googlen Android ja Nexus One ovat vuodessa keränneet enemmän kiinnostusta kuin Windows Mobile koko elinaikanaan. Tai katsotaan vaikka Googlen Street View -palvelua. Päivän puheenaiheet ja uudet jutut tulevat nykyään Googlelta.

Parhaillaan Googlen Docs nakertaa toimistosovellusten markkinoita. Tänä vuonna Microsoft alkaa pakon edessä jakaa kruununjalokiveään Officea ilmaisena nettipalveluna. Jäljellä on enää itse Windows. Miten käy, kun sen veto loppuu.

Aikoinaan Microsoftia syytettiin epäreilusta kilpailusta. Uusilla kilpailijoilla ei ollut mahdollisuuksia, koska Microsoft pystyi lisäämään samat ominaisuudet Windowsiin ja ujuttamaan ne käyttäjien työpöydälle puoliväkisin. Google toimii nyt täsmälleen samoin. Sen palveluvalikoima laajenee kuin pullataikina ja kaikki palvelut tukevat toisiaan. Googlen palvelut ovat tämän päivän windows.

Kun olet tottunut nopeaan hakuun, otat käyttöön sähköpostin. Sen yhteydessä tulee kuin automaattisesti kalenteri. Pian jo lataat tiedostojasi Google Docsiin. Niistä on lyhyt matka oman blogin perustamiseen. Ja niin edelleen. Googlen tapauksessa porttiteoria toimii. Kun avaat selaimesi yhdelle, palvelut imaisevat sinut mukaansa.

Aivan kuten Microsoft, Google murskaa pienet kilpailijansa tuomalla samat ominaisuudet omaan valikoimaansa ja tarjoamalla kaiken ilmaiseksi. Google tuhosi kilpailevat karttapalvelut Mapsilla ja videopalvelut ostamalla Youtuben. Netin mainoseuroista se imuroi leijonanosan, muille jää vain murusia. Tuorein uhri on navigaatio. Nokia pelasti sen minkä ehti ja muutti pakon edessä oman navigointinsa ilmaiseksi. Tomtom, Garmin ja Navigon eivät pysty samaan.

Neljä seikkaa tekee Googlesta pelottavamman kuin Microsoft ikinä. Ensinnäkin Google tarjoaa kaiken ilmaiseksi, joten mikään toinen yritys ei pysty lyömään sitä hintakilpailussa. Ilmaista halvempaa ei voi olla. Googlen voima on sen suuruudessa. Googlen voisi päihittää vain toinen, vielä suurempi yritys. Mutta tähän mennessä ainoastaan Facebook on pystynyt livahtamaan Googlelta tulematta ostetuksi tai murskatuksi.

Toinen uhka on ilmaisuuden lumo. Microsoftia vihattiin, koska sen ohjelmista piti maksaa. Google tarjoaa kaiken ilmaiseksi, joten käyttäjät rakastavat sitä. Viis siitä, vaikka urkitte tietoni ja tuhoatte kilpailijat, kunhan vain ette laskuta mistään.

Kolmas uhka on tiedonkeruu. Google tietää enemmän kuin NSA ja Echelon. Toisin kuin NSA, sitä myös kiinnostaa kaikki – eivät ainoastaan turvallisuuteen liittyvät asiat.

Viimeinen uhka on kansallinen. Suomalaisten kannalta on pelottavaa, miten kevyellä organisaatiolla Google toimii. Microsoftilla on aina ollut organisaatio Suomessa, henkilökuntaa ja partneriohjelma, jonka kautta suomalaiset pk-yritykset ovat päässeet hyötymään Microsoftin ympärille syntyneestä ekosysteemistä. Googlella ei ole mitään tällaista. Kaikki toiminta on keskitetty Yhdysvaltoihin. Suomessa on vain muutama pr-henkilö ja minimaalinen budjetti. Verojen kiertämiseksi laskutuskin hoidetaan ulkomailta.

Kuten Street View -kohun yhteydessä kävi ilmi, ainoa tapa saada Google vastaamaan mistään on napsauttaa linkkiä ja toivoa parasta.

<takaisin