Tietokone-lehti 6/2010

Televisiosta tulee teletti

Television digitalisointi alkoi Suomessa kymmenen vuotta sitten. Katsojille luvattiin lisää kanavia ja uusia palveluita: valitse itse Formula-kisojen kuvakulma, katsele helposti vanhoja ohjelmia, keskustele muiden katsojien kanssa ja tilaa tv-mainoksessa esiteltyjä tuotteita kaukosäätimellä.

Luvattiin myös, että televisiolla voisi surffata netissä. Suosituista nettipalveluista tehtäisiin tv-ruudulle optimoituja versioita, joita voisi selata kotisohvalta. Toisin kävi. Mhp-tekniikka epäonnistui, ja puheet television vuorovaikutteisuudesta haudattiin kaikessa hiljaisuudessa. Digitalisoinnin hyödyksi jäi lähinnä antenniverkon kanavamäärän moninkertaistuminen.

Digiflopista huolimatta monet lupaukset ovat yllättäen toteutuneet. Esimerkiksi MTV3 tarjoaa formuloista kiinnostuneelle palvelun, jossa voi itse vaihtaa kameraa, seurata kierrosaikoja ja nähdä autojen sijainnin ratakaaviossa. Erillisessä ikkunassa voi keskustella muiden katsojien kanssa.

Tv-kaista-palvelusta voi katsoa kahden viikon tv-ohjelmat jälkikäteen. Ja kanavia riittää, sillä kuka tahansa voi perustaa omansa. Niin ovat tehneet jo kristillinen TV7 ja uudelleen aloittanut MoonTV.

Tällä kaikella ei tosin ole mitään tekemistä digitelevision kanssa. Uusi televisio on netissä ja tulee kotiin laajakaistaa pitkin. Vuorovaikutteisuuden sijaan taikasana on nyt yhteisöllisyys.

Kymmenen vuotta sitten tv-ala uskoi, että televisio on tulevaisuuden päätelaite. Siitä piti tulla portti tietoyhteiskunnan palveluihin. Nettikansa uskoi toisin: sen mielestä netti ei tule televisioon vaan päinvastoin televisio tulee nettiin.

Molemmat olivat oikeassa. Viime vuonna Samsung esitteli ensimmäiset vastaanottimet, joissa on sisäänrakennettu nettiyhteys. Tv-kuvan päälle saa näkymään pieniä widget-ohjelmia, jotka hakevat netistä säätiedotuksen, uutisotsikoita tai muita nettipalveluita.

Mainostaukojen aikana katsoja voi päivittää Facebook-statustaan, selata Youtube-videoita tai katsoa vanhoja Kummeleita. Sonyn tuore sopimus Ylen kanssa tuo televisioihin valmiin kuvakkeen Ylen Areenalle. Kaikki tämä kaukosäätimellä sohvalta, ilman tietokonetta – ja ilman digi-tv:tä.

Jatkossa itse tv-kanavien jakelu siirtyy laajakaistalle, jolloin laitteet sulautuvat lopullisesti toisiinsa. Syntyy uusi media, jolle ehdotan nimeä teletti. Teletissä on kaikki maailman sisältö. Se on vuorovaikutteinen ja yhteisöllinen. Telettiä voi käyttää tietokoneella, kännykällä ja televisiolla.

Toukokuussa Google esitteli oman tv-konseptinsa. Netti on jo mullistanut musiikki- ja lehtibisneksen. Googlessa uskotaan, että seuraavaksi on television vuoro. Netistä tutut palvelut, käyttöliittymät ja toimintamallit tulevat jatkossa myös televisioon. Vaikka Google TV on avoin alusta, ei ole vaikea arvata mikä yhtiötä todellisuudessa kiinnostaa. Se haluaa itselleen merkittävän osan miljardien dollarien tv-mainosmarkkinoista.

Miltä kuulostaisi ajatus miljoonasta tv-kanavasta, joilla on rajattomasti ilmaista katsottavaa? Myös ne uusimmat jenkkisarjat ja leffat. Ja kaikki tietenkin netin tapaan ilmaiseksi, koska Google tarjoilee niihin katsojakohtaisesti räätälöidyt mainokset.

Eikä huolta tekstityksistä – Google kääntää ne automaattisesti kaikille maailman kielille. Suomen somalit näkevät tekstityksen äidinkielellään, samoin Espanjassa talvea pakoilevat suomalaiset.

Jos edes pieni osa Googlen visiosta toteutuu, kyseessä on television digitalisoinnin toinen aalto, joka on todellinen tsunami kymmenen vuoden takaisiin suunnitelmiin verrattuna.

Tv-tsunami sekoittaa kotimaisten tv-kanavien bisneksen ja Ylen julkisen palvelun. Tällä kerralla suomalaisten on turha edes yrittää ohjata kehitystä omilla standardeilla. Google ja nettimaailma sanelevat teletin säännöt. Pieni Suomi voi vain uida virran mukana ja pyrkiä pitämään nenän vedenpinnan yläpuolella, jotta kansallinen kulttuuri, uutistuotanto ja muu osaaminen selviytyisivät.

Jos se ei onnistu, tv-tsunamista tulee Suomelle oikea televetti.

<takaisin