Helsingin Sanomat 4.1.2004

Lisääkö kamera taksin turvallisuutta?

Parin vuoden takaiset taksisurmat herättivät tarpeen parantaa kuljettajien turvallisuutta. Keinoksi on nyt valittu kaikkien matkustajien kuvaaminen ("Kamera alkaa kuvata kaikki taksiasiakkaat Helsingissä ja Tampereella", HS 27.12.2003). Tarve turvallisuuden lisäämiseen on ilmeinen, mutta miten se pitäisi toteuttaa?

Suomessa keinoksi on valittu matkustajien kuvaaminen, mikä heijastaa uskoamme korkean teknologian ratkaisuja kohtaan. Muissa maissa kuljettajan suojaksi on asennettu läpinäkyviä väliseiniä tai kilpiä. Niissä ei ole mitään hienoa, mutta ne ajavat asiansa.

Kamera ei suojaa luodeilta tai puukoilta, sen teho perustuu yksinomaan pelotevaikutukseen. Jutussa haastatellun poliisin usko pelotteen voimaan olikin vahva: "kukaan ei ammu, kun tietää, että siitä jää kuva".

Vasta aika näyttää, miten hyvin pelote tehoaa. Taksinkuljettajiin kohdistuneet hyökkäykset ovat aina epätoivoisia ja järjettömiä tekoja. Miten paljon huumehörhö tai vahvassa humalassa sekoileva asiakas mahtaa miettiä kuvaansa ja kiinnijäämisen riskiä? Uhria ei paljon lohduta, vaikka tekijän kuva tallentuisi kameraan. Sitä paitsi kaikki viime vuosien tapaukset on saatu selvitettyä ilman kameraakin.

Laitteiston korkea hinta - 4500 euroa autoa kohti - lankeaa viime kädessä asiakkaiden maksettavaksi. Siksi taksiasiakkailla on oikeus kysyä, onko tällainen ratkaisu varmasti toimiva ja tarkoituksenmukainen.

Taksien kameravalvontaan liittyy toinenkin huolenaihe. Suomalaiset näyttävät hyväksyvän mukisematta jälleen uuden valvonnan muodon, eikä kameroiden tulo takseihin ole herättänyt minkäänlaista kritiikkiä. Missään muualla maailmassa vastaava kameravalvonta tuskin menisi läpi.

Vielä kesällä 2002 järjestelmä piti toteuttaa niin, että kuva tallentuu vain kuljettajan painaessa nappia auton takakontissa olevaan muistiyksikköön ja vain poliisi voi purkaa sen sieltä. Nyt asennettava laitteisto kuvaa kuitenkin kaikki matkustajat automaattisesti ja pystyy välittämään kuvat reaaliajassa suoraan poliisille.

Matkapuhelinten kohdalla on nähty, miten tietojen saantikynnystä on koko ajan laskettu. Poliisi pääsee tutkimaan yhä pienemmistä rikoksista epäiltyjen kansalaisten televalvontatietoja. Väistämättä herää huoli siitä, tuleeko vastaava kehitys toistumaan myös taksikameroissa.

Kuinka pian koittaa aika, jolloin nyt luotua kameraverkostoa aletaan käyttää yleisen turvallisuuden nimissä muunkinlaiseen tarkkailuun?

<takaisin