Helsingin Sanomat 13.11.2001

Ei kasettimaksua tallentaviin laitteisiin

Helsingin Sanomat uutisoi 8.11. tekijänoikeusjärjestöjen vaatimuksen ulottaa tyhjiltä kaseteilta perittävä maksu kaikkiin kuvaa ja ääntä tallentaviin laitteisiin. Vaatimusta perustellaan yksityiskopioinnin aiheuttamilla tulojen menetyksillä.

Sisältöteollisuus on tietoyhteiskunnan suurin bisnes. Ala on hyvin järjestäytynyt ja sen edunvalvonta on toiminut tehokkaasti varsinkin siksi, ettei maksumiehillä - meillä tavallisilla kuluttajilla - ole ollut vastaavaa puolestapuhujaa.

Maksuperustan jatkuva laajentaminen on johtanut tilanteisiin, joita tavallisen kuluttajan on vaikea ymmärtää: taksien pitää maksaa autoradioistaan ja nyt myös Radio Novan, Kiss FM:n, Radio Cityn ja NRJ:n ohjelmalähetykset netissä ovat loppuneet. Asemat kieltäytyvät maksamasta Gramexille ja Teostolle lisää, koska kyse on samasta ohjelmasignaalista, jonka oikeudet radioaalloilla on jo maksettu.

Tekijänoikeuden ja julkisesta esittämisestä seuraavan korvausvelvollisuuden periaatteet ovat kansainvälisesti hyväksyttyjä. Sen sijaan kasettimaksujen kaltaiset kollektiiviset maksut, jotka kerätään "varmuuden vuoksi" -periaatteella kaikilta kuluttajilta, ovat puhdasta kansallista edunvalvontaa ja käytössä vain muutamissa maissa.

Nyt suomalaiset tekijänoikeusjärjestöt vaativat maksun ulottamista kaikkiin laitteisiin, joilla voidaan tallentaa ääntä tai kuvaa. Perusteena käytetään väitettä, jonka mukaan jatkossa tallentaminen tapahtuu irrotettavan median sijasta laitteen sisään. Mutta koska tällaisen tallennuksen kapasiteetti on rajallinen ja sen tärkein käyttömuoto on ajansiirto, mitään korvattavaa tulonmenetystä ei synny. Miksi katsojan pitäisi maksaa lisähintaa siitä, että nauhoittaa suosikkisarjansa katsoakseen sen illalla kotiin tultuaan?

Koko kasettimaksun perustelu tulojen menetyksillä on kyseenalainen. Koska kasettimaksu on kansallinen järjestely, sen tuomat rahat - viime vuonna noin 55 miljoonaa markkaa - jaetaan lähes yksinomaan kotimaisille toimijoille. Jos siis nauhoittaa televisiosta vaikkapa ranskalaisen La Traviata -oopperaproduktion, sen oikeat tekijät eivät saa kasettimaksusta penniäkään korvausta. Miten voisivatkaan, koska kollektiivinen maksujärjestelmä ei pohjaudu millään tavalla todelliseen käyttöön?

Huolestuttavinta on se, että maksun piiriin halutaan myös tietokoneet, Internet-yhteydet, matkapuhelimet ja kaikki muukin tietotekniikka, jota voi jollain tavalla käyttää myös musiikin tai kuvan tallentamiseen. On vaikea ymmärtää, miksi kansainvälisesti arvostetun IT-maan pitäisi toimia edelläkävijänä tällaisen kyseenalaisen rahastusautomaatin luomisessa.

<takaisin