Helsingin Sanomat 21.4.1996

Tarvitaanko uutta TV-kanavaa?

Neljännestä TV-kanavasta käyty keskustelu on keskittynyt lähinnä teknisiin yksityiskohtiin ja spekulointiin siitä, kuka kanavan saa perustaa. Kukaan ei ole vaivautunut kysymään katsojilta, haluavatko he uutta TV-kanavaa.

Uskovatko katsojat todella, että uusi kanava lisää valinnanvapautta tai parantaa ohjelmien laatua? Miten näin pienestä maasta voisi löytyä tekijöitä neljännen TV-kanavan ohjelmille, kun resursseja ei tunnu löytyvän edes nykyisille kolmelle kanavalle? Todennäköistä onkin, että myös uusi TV-kanava tulee välittämään uusintoina amerikkalaisia sarjoja ja elokuvia sekä halvalla tehtyjä kotimaisia visailuja ja viihdeohjelmia, jotka huvittavat korkeintaan tekijöitä itseään.

Neljäs kanava kiinnostaa tuottajia mainosmarkkojen, ei ohjelmien itsensä vuoksi. Uusi kanava lisää kuitenkin alan hintakilpailua, joten kaupallisten kanavien on jatkossa tuotettava ohjelmat vielä nykyistäkin halvemmalla. Se ei lupaa hyvää ohjelmien tasolle, sillä uuden digitaalitekniikan, tekijänoikeuksien ja nimekkäiden artistien vuoksi TV-ohjelman tuotantokustannukset tulevat jatkossa entisestään nousemaan.

Myös TV-mainontaan kohdistuvat kaupalliset odotukset saattavat osoittautua kuplaksi. Halvalla tehdyt kotimaiset ohjelmat ja moneen kertaan nähdyt elokuvat keräävät kyllä suuria katsojalukuja, mutta ne eivät houkuttele taloudellisesti kaikkein kiinnostavinta kohderyhmää. Osaavat, aktiiviset ja hyvätuloiset ihmiset ovat jo nyt siirtymässä tietoverkkojen ja muiden interaktiivisten medioiden käyttäjiksi. Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan se 6,6 tuntia, jonka keskiverto jenkkikäyttäjä viettää viikottain netissä, on pois nimenomaan TV:n katselusta. Jos TV-ohjelmien tasoa ei saada nousemaan ja jos Suomi jatkossakin pysyy netin käytön huippumaana, myös meikäläisten mainostajien kannattaa mieluummin panostaa nettiin kuin televisioon.

<takaisin