Helsingin Sanomat 28.11.2001

Kasettimaksu arveluttava menettely

Teoston viestintäjohtaja Kalle Jämsen esitti kirjoituksessaan (HS 21.11), että tekijöiden kuuluu saada korvausta. Tästä olemme kaikki samaa mieltä. Korvausperusteet pitää kuitenkin määritellä ja korvaukset periä siten, että myös kuluttajia kohdellaan oikeudenmukaisesti.

Ainakin tähän asti tekijänoikeuksiin liittyviä maksujärjestelmiä on tehokkaan edunvalvonnan seurauksena jatkuvasti laajennettu, suoja-aikoja pidennetty ja oikeuksia kiristetty. Kehitys on johtanut osin kohtuuttomilta tuntuviin tilanteisiin, joissa kuluttajalle on jäänyt pelkkä maksajan rooli.

Tekijänoikeuksien nimissä pyritään luomaan yhä uusia maksujärjestelmiä. On vain ajan kysymys, milloin esimerkiksi urheilijat alkavat vaatia tekijänoikeuksia juoksuihinsa ja hyppyihinsä. Tai milloin jääkiekkoilijat alkavat vaatia korvauksia ottelujen tuloksia julkistavilta medioilta - ovathan he 3-1 päättyneen pelituloksen "tekijöitä", eikä peliä olisi syntynyt ilman heitä.

Kaikkialle ulottuva raskas maksujärjestelmä ei kuitenkaan ole kenenkään etu. Esimerkiksi Yleisradion arkistoissa makaa useita loistavia tallenteita, joita ei voida esittää tekijänoikeuksien mutkikkuuden ja kalleuden vuoksi. Samaan ongelmaan ovat törmänneet kotimaiset romppujen tekijät. Nykytilanteesta kärsivät kaikki, myös tekijät itse.

Tuore tekijänoikeusdirektiivi velvoittaa jäsenmaita korvaamaan kopioinnin aiheuttamia menetyksiä, mutta jättää kansalliseen harkintaan, miten korvaus järjestetään. Suomen kasettimaksua tuskin voi tällä direktiivillä perustella, onhan kasettimaksu ollut käytössä jo liki 20 vuotta. Onkin tärkeää, että Suomen nykyinen, poikkeuksellisen kallis maksujärjestelmä harmonisoidaan muiden EU-maiden kanssa.

Kasettimaksu itsessään on hyvin ongelmallinen järjestelmä. Maksut kerätään varmuuden vuoksi kaikilta kuluttajilta ja ulkomaisten tekijöiden ansaitsemat korvaukset menevät kotimaisille toimijoille, vaikkei heillä ole mitään osuutta asiaan. Suomen maksutaso on aina ollut erittäin korkea; esimerkiksi paljon suuremmassa Ruotsissa vastaava maksutulo viime vuonna oli vain reilut puolet Suomen summasta. Onko Suomessa nyt siis muita maita parempaa musiikkituotantoa? Onko Daruden tai HIMin menestys kasettimaksujen ansiota?

Myös ajatus nauhoituksen myötä syntyvistä kotiarkistoista on aikansa elänyt. Pelkkä nauhoitus ei vielä oikeuta korvaukseen; mahdollinen korvausperuste voi syntyä vasta tallenteen toiston yhteydessä. Tarjonnan räjähdysmäinen lisääntyminen ja tuotteiden eliniän lyheneminen on kuitenkin vähentänyt omien arkistojen merkitystä.

Kasettimaksu loukkaa kuluttajan perusoikeutta maksaa vain siitä, mitä oikeasti käyttää. Käytän itse paljon CD-R -levyjä kirjojeni, digivalokuvien ja muiden projektien tallentamiseen ja pidän kohtuuttomana sitä, että joudun maksamaan omista töistäni korvauksia Teostolle.

ELVIS ry:n toiminnanjohtaja Martti Heikkilä piti (HS 19.11) kasettimaksun laajentamista tietokoneisiin "luonnollisena seurauksena" sille, että kiintolevyyn mahtuu jo suuri määrä musiikkia. Ajatus on suoraviivaisuudessaan hämmentävä.

Tietokone ei erittele, mitä sen levylle tallennettavat bitit ovat. Jos maksujärjestelmää laajennetaan tietotekniikkaan, joudumme jonain päivänä maksamaan pelkästä siitä mahdollisuudesta, että levyllä SAATTAA olla musiikkia, tekstiä, urheilutuloksia, valokuvia tai mitä tahansa muuta sisältöä. Kun kaikki eturyhmät vaativat omaa osuuttaan, laitteiden hinnat nousevat tuntuvasti. Joudumme maksamaan kaikesta tietotekniikan ja verkkojen käytöstä täysin riippumatta siitä, mitä niillä teemme.

Tälle vaaralliselle tielle ei tule lähteä. Kollektiivisten maksujen sijaan olisi oikeudenmukaisempaa estää kopiointi teknisiä suojakeinoja käyttäen, vaikkei tämäkään vaihtoehto ole ongelmaton. Tuskin se on edes musiikin tekijöiden edun mukaista.

Martti Heikkilä kysyi myös tiedänkö, ettei musiikin tekijälle yleensä kukaan maksa palkkiota, kun hän tekee levylle laulun. Mahtaako Heikkilä itse tietää, ettei myöskään kirjailijalle tai yrittäjälle makseta mitään? Mahdollinen korvaus työstä tulee aikanaan myynnin perusteella. Jos tulee.

<takaisin