ITviikko 17.3.2005

Kulttuuriministerin huoli on turha

Kulttuuriministeri Tanja Karpela oli huolissaan tekniikan kehityksen vaikutuksista kopiointiin ja sitä kautta sisältöjen tekijöiden asemaan (ITViikko 10.3.). "Onko ajatus kenties se, että vasta sitten kun käytössä on riittävästi tekniikkaa, voitaisiin uhrata lämmin ajatus sisältöjen tekijöille ja aineistoille?" hän kysyi tunteisiin vetoavasti.

Ajatus siitä, että laitemyynti käyttäisi jotenkin hyväkseen tekijöitä tai söisi näiden leipää, käy ilmi ainakin Teoston vuosikertomuksesta 2003. Ehkä ministerikin on omaksunut sen sieltä?

Tähänastinen kehitys on kuitenkin osoittanut, että tekniikan kehittymisestä hyötyvät erityisesti sisältöjen tekijät. Juuri tekniikan ansiosta sisältötuotannosta on kasvanut nykyisen kaltainen valtava teollisuudenala.

Esimerkiksi Disneyn liikevaihto kolminkertaistui vuosina 1994-2004 ja on nykyään Suomen valtion budjetin suuruinen. Etteikö sisältöjen tekijä ole siis saanut osuuttaan?

Tekniikka kasvattaa sisällön kysyntää

Uuden tekniikan ansiosta sisältöjen kysyntä on räjähtänyt, mikä on näkynyt esimerkiksi cd- ja dvd-levyjen kaupassa. Pieni esimerkki uusimmasta tekniikasta ovat matkapuhelinten soittoäänet, joista vuonna 2003 tilitettiin yksin Suomessa säveltäjille parin miljoonan euron lisätulot.

Myös kopiointiin käytettävien laitteiden myynti on hyödyttänyt ensi sijassa tekijöitä itseään, vaikka nämä ovat perinteisesti vastustaneet uutta tekniikkaa. Amerikkalainen viihdeteollisuus yritti 1970-luvulla estää videonauhurien myynnin, koska se pelkäsi kotona tapahtuvan nauhoittamisen tuhoavan elokuvabisneksen.

Vuonna 1984 korkein oikeus päätti kuitenkin yhden äänen enemmistöllä sallia videonauhurit. Sen seurauksena videokasettien vuokraus ja myynti kasvoi teatterilevitystä suuremmaksi tulonlähteeksi.

Sama kehitys toistui 1998, kun musiikkiteollisuus yritti kieltää mp3-soittimet, mutta hävisi jälleen oikeudessa. Nyt kopiointiin sopivista mp3-laitteista on tulossa uusi jakelukanava, sillä sähköisen musiikin myynti kasvaa huimasti. Viime vuonna myytiin jo 141 miljoonaa musiikkitiedostoa ja digimusiikin myynti ohitti ensi kerran cd-singlejen myynnin.

Ja mikä tärkeintä: digitaalinen musiikki ei näytä olevan pois perinteisestä myynnistä vaan on tekijöille lisätuloa. Tavallistenkin cd-levyjen myynti kääntyi nimittäin viime vuonna Yhdysvalloissa 1,6 prosentin kasvuun.

On siis tekijöiden oma etu, että kuluttajat ostavat mahdollisimman paljon sisältöjen käyttämiseen tarvittavia laitteita. Keinotekoiset lisämaksut eivät siis toimi tekijöiden eduksi vaan heitä vastaan.

Ministerin mielestä oli perusteltua lisätä 15 euron maksun tallentaville digibokseille. Tavallisen kuluttajan oikeustajulla on vaikea ymmärtää, miksi ajansiirrosta pitää maksaa erikseen, vaikka lähetetyn ohjelman oikeudet on maksettu jo kertaalleen.

Perusteluita kaipaa myös se digikameran omistaja, joka tietää maksavansa jokaisesta kuva-arkistonsa levystä kolmasosan kotimaisille tekijänoikeusjärjestöille.

<takaisin