Talouselämä 9.11.2007

Moi, täällä mä oon

Navigointitekniikka on parasta, mitä insinöörit ovat pitkään aikaan keksineet. Lukuisten turhien ja hassujen mobiilipalvelujen jälkeen paikannus on kuin raikas tuulahdus matkapuhelinten alkuvuosilta: vihdoin jotain, mistä on oikeasti hyötyä.

Nokian äskettäin Navteqista maksama 5,7 miljardin euron kauppahinta on huikea, mutta jos edes puolet nyt suunnitelluista palveluista toteutuu, kyse on järkevästä investoinnista tulevaisuuteen.

Ainakin se hakkaa mennen tullen Nokian edellisen hypetyskohteen, mobiilitelevision. Vuosien kehitystyön jälkeen on yhä epäselvää, kuka oikeasti haluaa katsoa telkkaria kännykästä - ja kenen tekniikalla, sisällöllä sekä bisnesmallilla se voisi tapahtua.

Navteq-kauppa on tärkeä myös psykologisesti. Soneran epäonniset ilmakaupat eivät enää ole Suomen teollisuushistorian suurin investointi.

Sonera osti ilmaa ja epävarmaa tulevaisuutta. Nokia osti navigointia, joka on konkretiaa jo tänään. Palvelut ovat olemassa, samoin kysyntä.

Jos ei näistä lähtökohdista onnistu, saa syyttää vain itseään.

Suomessa oli vuosina 2000-2002 kansallinen Navi-tutkimusohjelma, jossa tutkittiin henkilökohtaisia paikannuspalveluita. Ohjelman päättyessä näytti siltä, että tulokset jäivät laihoiksi. Yksi virheistä oli Nokian usko tukiasemiin perustuvaan eotd-tekniikkaan.

Operaattorit alkoivat tarjota palvelua, jossa puhelimen sijainti näytettiin kartalla kysyjälle. Amerikassa palvelut ovat suosittuja mm. lasten tai työntekijöiden seurannassa, mutta meillä ne haudattiin vähin äänin.

Navi-ohjelman kokemukset osoittavat, että teknologiahankkeet vaativat kärsivällisyyttä. Tuloksia saadaan vasta vuosien kuluttua, ja ne voivat poiketa paljonkin alkuperäisistä odotuksista. Esimerkiksi kännyköiden navigointiohjelmaa valmistava Navicore sai alkunsa -- mutkien kautta tosin -- juuri Navi-hankkeesta.

Parhaillaan on käynnissä ubiikkitekniikan teknologiaohjelma. Kukaan ei osaa edes arvata, millaisia sovelluksia ja yrityksiä se poikii 10 vuoden päästä.

Edelläkävijän osa ei ole helppo. Kysykää vaikka Benefonilta, gps-puhelinten pioneerilta.

Joulukuussa Destia, entinen tieliikelaitos, alkaa tarjota reaaliaikaisia liikennetiedotteita. Niiden avulla navigaattori osaa varoittaa liukkaista teistä jo etukäteen. Yhteistyössä Ilmatieteen laitoksen kanssa kehitetty palvelu ennustaa vaaranpaikat useita tunteja etukäteen.

Destia tuottaa tietoa myös pääväylien ruuhkista ja kolareista. Näin muut pystyvät hidastamaan ajoissa ja jopa kiertämään onnettomuuskohdan.

Lisäksi navigaattorit oppivat yhteistyöhön parkkihallien kanssa. Ei enää korttelirallia; laite tietää mihin halliin kannattaa ajaa.

Luulisi, että liikenneturvallisuudesta huolestunut valtio haluaisi edistää näin hyödyllisten telemaattisten palvelujen käyttöä. Kuinka monta henkeä säästyisi, jos autoilijat saisivat etukäteen varoituksen liukkaudesta? Paljonko hiilidioksidipäästöt alenisivat turhan ajamisen vähentyessä?

Turvallisuutta edistävien tietopalvelujen tulisi olla käyttäjille maksuttomia. Ei tienvarren varoitusmerkeistäkään tarvitse maksaa erikseen. Destian palvelut ovat kuitenkin kaupallisia ja niistä pitää maksaa laitteen hankinnan yhteydessä.

Edistämisen sijaan ministeriö suunnittelee rajoituksia navigaattorien käyttöön. Linjalleen uskollisena valtio käyttää mieluummin keppiä kuin porkkanaa. Rahaa kanavoidaan nopeuskameroihin ja nollatoleranssiin.

Navigointi on niitä harvoja tekniikoita, joissa ei tunnu olevan lainkaan varjopuolia. Paikannus lisää mukavuutta ja turvallisuutta sekä säästää aikaa ja polttoainetta.

Jatkossa käyttökohteita tulee yhä lisää. Miten olisi vaikka paikkaviesti tekstiviestien rinnalle? Soittaja voi lähettää sijaintinsa toiseen puhelimeen napin painalluksella - mainio apu onnettomuuden sattuessa tai kun halutaan kertoa missä ollaan.

Navigoinnin ansiosta matkapuhelun yleisin avausrepliikki "Moi, missä sä oot?" muuttuu muotoon "Moi, täällä mä oon".

Mutta ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: paikannuksen yllä häilyy yksityisyyden suojan tumma varjo. Jos tarkka sijainti on kerran saatavilla, valtio keksii sille aivan uusia käyttökohteita. Niistä ensimmäinen on ajoneuvojen seuranta verotus- ja sakotusmielessä.

Siksi käyttäjien on oltava tiukkana. Se, missä liikun, on jatkossakin oma asiani.

<takaisin